آمریکا محدودیت های بیشتری را برای پرواز پهپادها در این کشور اعمال می نماید

به گزارش وبلاگ مهدی، ایالات متحده در حال وضع قانونی برای پرواز پهپاد است که بر اساس آن، این دستگاه ها باید موقعیت مکانی مالک خود را توسط سیگنال های خاص منتشر نمایند.

آمریکا محدودیت های بیشتری را برای پرواز پهپادها در این کشور اعمال می نماید

به گزارش وبلاگ مهدی به نقل از زومیت، پهپاد جزو آن دستگاه هایی است که پس از عرضه، توجه افراد زیادی را به خود جلب کرد. هنگامی که این دستگاه برای اولین بار دیده شد، شاید کسی حدس نمی زد که می توان از آن برای کارهای بسیاری در دنیای کنونی استفاده کرد. در حال حاضر این فناوری برای بخش های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. به دلیل شرایط خاص پهپاد و قدرت آن ها برای جابه جایی در آسمان بدون محدودیت زیاد، تا به امروز در چند منطقه سیاست هایی برای مقابله با پرواز بدون مجوز ارائه شده است.

اگر قصد پرواز با پهپاد در آسمان ایالات متحده آمریکا دارید باید به یک نکته توجه کنید؛ اداره هواپیمایی فدرال (FAA) برای اولین بار از زمانی که به این فناوری علاقه مند شده، به تازگی عظیم ترین مجموعه از تغییرات را در قانون هواپیماهای بدون سرنشین ایالات متحده آمریکا صادر نموده است. با داشتن مجوز مناسب، به زودی می توان شبانه و در بالای افراد پرواز کرد. اما عظیم ترین تغییر این است که در سال 2023، شاید پرواز با برخی از پهپادها غیر قانونی باشد؛ مگر اینکه به آن ها تجهیزاتی برای انتشار اطلاعات موقعیت مکانی اضافه گردد.

در سال 2022، دولت ایالات متحده آمریکا از تمامی دارندگان پهپادهایی با وزن بیشتر از 0.55 پوند (0.25 کیلوگرم) درخواست خواهد نمود تجهیزات انتشار اطلاعات موقعیت مکانی را به این دستگاه اضافه نمایند. هدف این درخواست موقعیت مکانی دستگاه نیست؛ بلکه اطلاعات مکانی که پهپاد از آنجا کنترل می گردد مورد نظر است. همچنین مالک پهپاد یک شماره شناسایی خواهد داشت که مراجع انتظامی می توانند آن را با شماره ثبت، سرعت و ارتفاع هواپیمای بدون سرنشین مطابقت دهد. در واقع مالک پهپاد به عنوان یک راننده یا خلبان در نظر گرفته می گردد که باید اطلاعات خود را در اختیار مجریان قانون قرار دهد.

این تغییرات بخشی از استاندارد جدید Remote ID است که می تواند اطلاعات به دست آمده را در اختیار FAA و مراجع انتظامی قرار دهد تا بدانند دقیقا پهپاد چه کسی در آسمان پرواز می نماید. این سیاست جدید کاملا منطقی به نظر می رسد؛ زیرا سیاست فعلی تنها از مالک می خواهد یک استیکر معین به پهپاد بچسباند؛ برچسبی که هیچکس قادر به دیدن و تشخیص آن در آسمان نیست. با وجود قوانین جدید، مجریان قانون می توانند سریع متوجه شوند که چه کسی در حال جابه جا کردن پهپاد خود در آسمان است. بدین شکل اگر فردی در حال اجرا کاری خطرناک باشد، به سرعت می توان مالک آن و مکان کنترل دستگاه را تشخیص داد و پهپاد را خاموش کرد.

قانونی برای همه پهپادها

سیاست های Remote ID قرار نیست فقط بر پهپادهای جدید اعمال گردد؛ در سال 2023 همه مدل های این دستگاه باید از این قانون پیروی نمایند. در این قانون هیچ بند اضافه ای برای هواپیماهای بدون سرنشین قدیمی وجود ندارد، هیچ پهپاد مسابقه ای که در خانه ساخته شده است از سیاست جدید معاف نیست و فرقی نمی نماید این دستگاه ها برای سرگرمی به پرواز در می آیند یا تنها در فضای داخلی مورد استفاده قرار می گیرند. با اجرایی شدن این قانون، مالک پهپاد باید دستگاه خود را با قوانین جدید تطبیق بدهد و موقعیت مکانی خود را ثبت کند یا تنها می تواند آن را در یک منطقه معین شده توسط FAA برای هواپیماهای بدون سرنشین به هوا بفرستد؛ البته هنوز چنین منطقه ای معین نشده است. گفته می گردد FAA در سال 2022 برنامه های خود برای پیدا کردن این مناطق معین را گسترش می دهد.

FAA دقیقاً نمی گوید پهپادها تا چه حد باید اطلاعات هویت مالک خود را منتشر نمایند. تا حد زیادی این امر را به عهده تولیدنمایندگان است تا بهترین راه را برای انجام این کار طی 18 الی 20 ماه آینده معین نمایند؛ یعنی زمانی که هواپیماهای بدون سرنشین جدید در ایالات متحده آمریکا به فروش رسیده باشند. گفته می گردد با توجه به سیاست های جدید، در حال حاضر هیچ دستگاهی مورد تأیید FAA نیست.

ارسال سیگنال حاوی اطلاعات مکانی مالک پهپاد، برای یک هواپیمای بدون سرنشین DJI که از قبل فناوری های زیادی در خود جای داده است و حتی می تواند به تلفن هوشمند مالک متصل گردد، کار ساده ای به نظر می رسد. البته باز هم این مسئله به تصمیم نهایی FAA در شیوه ارسال اطلاعات بستگی دارد. DJI از اظهارنظر در خصوص این داستان خودداری نموده است و همین مسئله باعث شده عده ای فکر نمایند شاید اعمال این تغییرات به سادگی ممکن نباشد.

گفته می گردد DJI با پیشنهاد اصلی FAA که بر اساس آن هر پهپاد ملزم به استفاده از اینترنت برای پخش Remote ID بود، مخالفت نموده است. اما در قوانینی که به تازگی نهایی شده اند، معین است که اتصال به اینترنت برای ارسال اطلاعات مکانی نیاز نیست و تولیدنمایندگان می توانند در پهپادهای خود از پخش نماینده با برد کوتاه تر مانند بلوتوث یا وای فای استفاده نمایند.

در بیانیه منتشرشده توسط شرکت سازنده پهپاد Skydio آمده است:

ما در حال آنالیز قانون جدید FAA در خصوص شناسایی از راه دور هستیم که تقریبا طی 30 ماه آینده به اجرا درمی آید. این سیاست هیچ اثر فوری روی مشتریان Skydio ندارد. ما در حال همکاری نزدیک با FAA هستیم و اقداماتی انجام می دهیم تا اطمینان حاصل کنیم که محصولات فعلی و آینده ما با چارچوب جدید مطابقت دارند.

مسائل موجود سر راه قوانین جدید آمریکا برای پهپادها

اگر اضافه کردن قطعه هایی برای پخش این اطلاعات در پهپاد مشکل باشد یا خطر فاش شدن موقعیت مکانی افراد آن ها را نگران کند، این مسئله می تواند روال ساخت و فروش هواپیمای بدون سرنشین را تغییر دهد. شرکت هایی مانند DJI سعی دارند برخی از هواپیماهای بدون سرنشین را در محدوده وزن 0.55 پوند نگه دارند تا خریداران مجبور نباشند آن ها را به طور قانونی در FAA ثبت نمایند. اکنون، احتمالاً تعداد بیشتری از سازندگان پهپاد از این روش پیروی و تولیدنمایندگان برای کاهش وزن این دستگاه ها تغییراتی در آن ها ایجاد می نمایند. البته تغییر وزن این دستگاه ها اصلا کار ساده ای نیست؛ زیرا حتی پهپادهایی که برای مسابقه ساخته شده اند و در طراحی آن از سبک ترین مواد استفاده می گردد، مجبور به اضافه کردن فرستنده Remote ID هستند.

صرفا وجود Remote ID در دستگاه بدین معنا نیست که می توان به قدری پهپاد را از خود دور کرد که دیگر آن را ندید؛ قانون خط دید بصری هنوز اعمال می گردد. با توجه به این سیاست، دارندگان پهپاد باید در موقعیتی دستگاه خود را به پرواز دربیاورند که بتوان آن را دید و نباید از محدوده بینایی خارج گردد. سخنگوی FAA که پیش تر درباره عدم وجود معافیت از این قانون برای پهپادهای ساخته شده در خانه با The Verge صحبت نموده بود، درباره این موضوع نوشت:

افرادی که دارای یک پهپاد با ماژول Remote ID هستند، باید قادر باشند هواپیمای بدون سرنشین خود را در همه زمان ها ببینند. دارندگان این دستگاه ها تنها می توانند پهپاد بدون ماژول را در جایی به پرواز دربیاورند که منطقه معین شده توسط FAA است.

امروز یک خبر بسیار جذاب دیگر هم در این زمینه منتشر شد. FAA انتها اجازه می دهد بدون درخواست معافیت ویژه، در شب پهپاد را به پرواز درآورد و بر فراز انسان ها و حتی برخی از وسایل نقلیه پرواز کرد.

دسته بندی پهپادها و محدودیت های آن ها

پرواز در شب به آموزش های اضافه و نصب چراغ های خاص که روی پهپاد نیاز دارد. با نصب این چراغ ها، پهپاد از 3 مایلی قابل مشاهده است و بدین شکل از برخورد و تصادف جلوگیری می گردد. پرواز بر فراز افراد به خطرناک بودن پهپاد از نظر وزن و تیغه های تیز پروانه بستگی دارد. چهار نوع هواپیمای بدون سرنشین وجود دارد که در ادامه آن ها را به شما معرفی می کنیم:

. دسته اول، هواپیماهای کوچک بدون سرنشین واجد شرایط رده 1 هستند که باید با وجود همه قطعه های داخلی و خارجی کمتر از 0.55 پوند وزن داشته باشند. این نوع دستگاه نباید هیچ قطعه چرخشی و تیزی داشته باشد که بتواند پوست انسان را مجروح کند. افرادی که دارای این نوع پهپاد هستند به هیچ مجوزی از FAA و DOC نیازی ندارند.

. دسته دوم، پهپادهای واجد شرایط رده 2 که نباید باعث صدمه رسیدن به انسان شوند. این دستگاه ها دارای قدرتی معادل یا بیشتر از شدت انتقال 11 پوند فوت انرژی جنشی است. در این نوع هواپیمای بدون سرنشین نباید از قطعه ای استفاده گردد که بر اثر برخورد با انسان بتواند پوست او را مجروح کند. دارندگان این مدل دستگاه ها باید از FAA مجوز بگیرند و سپس آن را به پرواز دربیاورند.

. دسته سوم متعلق به هواپیماهای بدون سرنشینی است که با داشتن قدرتی معادل یا بیشتر از شدت انتقال 25 پوند فوت انرژی جنشی، نباید در برخورد با انسان به او صدمه وارد نمایند. این مدل مانند گزینه های پیشین نمی تواند به پوست انسان صدمه وارد کند و هیچ نقص ایمنی ندارد. این نوع پهپاد برای به پرواز درآمدن به گواهی های مختلف FAA نیاز دارد.

. دسته چهارم از پهپادها باید دارای گواهی مخصوصی باشند که مطابق بخش 21 مقررات FAA صادر شده باشد. محدودیت های خاصی برای این دسته از پهپادها اعمال می گردد. برای مثال پرواز تنها می تواند مطابق با محدودیت های عملیاتی معین شده در دفترچه راهنما انجام گردد و در غیر این صورت، سرپرست معین شده باید شرایط را اعلام کند. در پرواز، این مدل بیشتر از دیگر گزینه های موجود به توجه نیاز دارد زیرا خطرناک تر است. همچنین شرایط نگه داری خاصی برای این نوع دستگاه ها وجود دارد که باید به آن ها توجه گردد.

اگر بخواهیم به طور خلاصه شرایط به پرواز درآوردن پهپادهای مختلف را توضیح دهیم باید بگوییم که می توان دستگاه های کوچک دسته های اول و دوم را بدون مشکل در آسمان به پرواز درآورد؛ البته نباید ماژول Remote ID را فراموش کرد. پهپادهای دسته سوم نمی توانند در منطقه ای که انسان وجود دارد به راحتی پرواز نمایند. کسانی که این نوع دستگاه ها را دارند تنها می توانند در مناطق خاص جابه جا شوند. باید از پیش به افراد حاضر در منطقه اطلاع داده شوند که این پهپاد قرار است به پرواز دربیاید. البته اگر افراد زیر پوشش خاصی باشد که آسیبی به آن ها وارد نگردد، پرواز این نوع پهپاد بدون اطلاع رسانی قبلی می تواند انجام گردد. راهنمایی چنین دستگاهی به تمرین های خاص و دریافت گواهی و مجوز نیاز دارد. محدودیت دسته چهار بیشتر از بقیه گزینه ها است.

منبع: جام جم آنلاین

به "آمریکا محدودیت های بیشتری را برای پرواز پهپادها در این کشور اعمال می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمریکا محدودیت های بیشتری را برای پرواز پهپادها در این کشور اعمال می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید