محکم ترین بدنه ماشین ایرانی برای کدام خودرو است؟
به گزارش وبلاگ مهدی، با اینکه سمند آن قدرت بدنه مورد نظر و ایمنی بالای کارشناسان را ارائه نمی دهد، اما در مجموع به علت ساختار و شکل طراحی که دارد، در تصادفات دچار آسیب کمتری می گردد.
بدون شک یکی از دغدغه های اصلی هر خریداری در هنگام انتخاب ماشین، سطح ایمنی و قدرت بدنه آن است. اما در ایران اندکی ماجرا فرق دارد و خریداران خودرو داخلی امید چندانی به کیفیت قابل قبول بدنه و سطح ایمنی ندارند.
در این مقاله ابتدا سراغ چند خودرو ایرانی رفتیم که قدرت ایمنی تقریبا قابل قبولی داشته و تا حدودی می گردد روی آن ها حساب کرد.
در ادامه برترین خودروساز داخلی را از نظر ایمنی تعیین کردیم و در آخر سری به سطح کیفیت فراوریات کارخانه های واردات زدیم.زمانی که صبحت از خودرو ملی به میان می آید انتظار یک محصول تمام اعیار را داریم که از همه نظر در سطح بالایی واقع شده است. اما صنعت خودروسازی در ایران با محدودیت های فراوانی روبه رو است که روی کیفیت محصولات تاثیر منفی گذاشته است.
با اینکه سمند آن قدرت بدنه مورد نظر و ایمنی بالای کارشناسان را ارائه نمی دهد، اما در مجموع به علت ساختار و شکل طراحی که دارد، در تصادفات دچار آسیب کمتری می گردد.
تست ایمنی این خودرو در یک موسسه انگلیسی اجرا شده و تقریبا قابل قبول بوده است. ایربگ ها سمند با سرعت مناسبی باز می شوند تا از سرنشینان در مقابل فشار وارده به کابین محافظت نمایند. پاشنه آشیل این خودرو سقف و رکاب های آن هستند که آسیب پذیرترین قسمت سمند را تشکیل می دهند.
در مجموع سمند یکی از برترین انتخاب ها برای خرید خودرو اقساطی است که در کنار طراحی مناسب، ایمنی خوبی هم دارد.
هر چند پژو 206 را نمی توان یک خودرو تماما ایرانی با مهندسی بومی معرفی کرد، اما به علت گذشت سال های متمادی از ورود این فرانسوی خوش ساخت به ایران و تغییراتی که مهندسین ایرانی نسب به نسخه اصلی در آن ایجاد کردند، می توان به 206 لقب دورگه ایرانی - فرانسوی داد.
در میان فراوریات کارخانه های خودروسازی داخل کشور پژو 206 یکی از ایمن ترین ماشین ها است که بر خلاف ظاهر ظریف و زیبای خود مقاومت بالایی دارد. پژو 206 در در تست تصادف موسسه euroncap توانسته 4 ستاره از 5 ستاره را کسب کند که یک امتیاز بسیار بالا میان خودرو های موجود در بازار ایران است.
هر چند در تصادفات کاپوت 206 کاملا جمع می گردد، ولی به علت حرکت موتور به سمت پایین فشار زیادی به سرنشینان و کابین وارد نمی گردد. به طور کل مشتریان ایرانی نگاه مثبتی به پژو 206 دارند و این ماشین همواره در فروش اقساطی ایران خودرو مورد استقبال خیلی خوبی قرار می گیرد.
یکی دیگر از محصولات کمپانی خوش نام پژو که در کارخانه ایران خودرو بازفراوری می گردد و با تفاوت های نسب به نسخه اصلی به بازار ایران عرضه شده است. طبق آمار ایران خودرو پژو 2008 تنها ماشین فراوری داخل کشور است که توانسته 5 ستاره از موسسه Euro NCAP دریافت کند.
پژو 2008 با داشتن ایربگ های جلو و بغل، بیشترین حفاظت را از سرنشینان جلوی خودرو به عمل می آورد، به شکلی که در تست های تصادف، کمترین صدمه ممکن به سرنشینان وارد شده است.
بعلاوه در تست عابر پیاده، این خودرو عملکرد خیلی خوبی داشته و فقط کناره ها و قسمت پایین شیشه جلو تا حدی ضعیف عمل نموده اند و سایر قسمت ها نمره قبولی گرفته اند. به هر حال پژو 2008 یک خودروی پنج ستاره است و می توان گفت که از نظر ایمنی هیچ نقصی ندارد.
تا قبل از رونمایی از دنا پلاس، محصولات کارخانه ساپیا حتی با پارامتر های سنجش ایمنی فراوریات داخل کشور هم اوضاع مناسبی نداشتند. ولی سایپا بعد از بروزرسانی دنا که با نام دناپلاس رونمایی شد، اندکی در این فرایند تغییر ایجاد کرد.
کیفیت بدنه دنا پلاس تقریبا مناسب بوده و امکانات جانبی، چون کیسه هوا و ترمز های تقویت شده سطح ایمنی خوبی را ایجاد نموده اند. طبق ادعای مسولان سایپا این خودروی برای گذراندن تست های ایمنی به کشور آلمان ارسال شده است و توانسته 4 ستاره کسب کند. البته از نام موسسه و جزئیات تست ها اطلاعاتی در دسترس نیست.
شاید در نگاه اول کمی عجیب و غیر قابل باور به نظر برسد که ایمن ترین خودرو فراوری داخل کشور محصول کارخانه سایپا است.
سایپا با ساخت ماشین های نچندان با کیفیت از نظر ایمنی که سرآمد آن ها پراید است، چندان میان خریداران خوش نام نیست. اما بعد از سال ها این برند ایرانی دست به کار بزرگی زده و یک ماشین با سطح ایمنی و کیفیت بدنه مناسب را روانه بازار نموده است.
شاهین سایپا سیستم ایربگ و ECE R 95 را در مراکز معتبر اروپایی پشت سر گذاشته و نمره قابل قبولی هم کسب نموده است. تست تصادف و تأییدیه ECE R 95 یکی از شش بخش اصلی برای اخذ مجوز فروش خودرو در اتحادیه اروپا است.
سرعت باز شدن ایربگ ها در کنار مقاومت خوب خودرو در برخورد با اجسام و فشار وارده کم به داخل کابین، شاهین را تبدیل به ایمن ترین خودرو ساخته شده به وسیله مهندسین ایرانی نموده است.
با یک نگاه بدبینانه، پاسخ به این سوال انتخاب بین بد و بدتر است. اما واقعیت این است که در چند سال گذشته با وجود شرایط سخت تحریم ها و تهیه سخت قطعات، کوشش های خوبی برای بالابردن سطح کیفی فراوریات داخلی اجرا شده است.
خودرو شاهین سایپا نمونه یک کوشش پیروز برای مهندسین ایرانی است. هرچند به زمان بیشتری برای قضاوت واقعی شاهین احتیاج است.
اگر هم بخواهیم سابقه این دو کارخانه را آنالیز کنیم، در مجموع فراوریات ایران خودرو از کیفیت بدنه و سطح ایمنی بهتری برخوردار بوده اند. تنوع انتخاب در محصولات این کارخانه بیشتر است و ایران خودرو در آینده نزدیک با محصول تازه خود بنام تارا احتمالا لقب ایمن ترین خودرو ایرانی را از شاهین خواهد گرفت. هرچند تا زمان عرضه و تعیین شدن تست های معتبر باید صبر کرد.
از طرف دیگر سایپا در 5 سال گذشته در فرایند فراوریات خود تغیراتی ایجاد نموده است تا بتواند اعتماد خریداران را جلب کند. دنا، دنا پلاس و شاهین کوشش های سایپا در این مدت بوده اند که نشان از فرایند کند، اما مثبت تغییرات خودرسازی سایپا دارند.
منبع: همشهری آنلاین
منبع: فرادید