پراید 200 میلیونی شد؛ شورای رقابت چه می نماید؟
به گزارش وبلاگ مهدی، در حالیکه سال گذشته، دبیر هیات تجدید نظر شورای رقابت اعلام نموده بود اگر شورای رقابت نبود، پراید 200 میلیون تومان قیمت داشت، آنالیز فرایند بازار روز های اخیر خودرو نشان می دهد که پراید تا 200 میلیون تومان هم پیش رفته است. باتوجه به اینکه قریب شش ماه قیمت گذاری خودرو به ستاد تنظیم بازار سپرده شده، این سوال مطرح است شرایط بازار فعلی نتیجه ناکامی ستاد تنظیم بازار است یا دلیل دیگری دارد؟
به گزارش ایسنا، اواخر مهر ماه سال گذشته، آلبرت بغزیان (دبیر هیات تجدید نظر شورای رقابت) ضمن تاکید براینکه اگر شورای رقابت نبود، پراید 200 میلیون تومان قیمت داشت، اظهار داشت: ما در شورای رقابت قیمت خودرو را معین نمی کنیم، بلکه فرمولی برای قیمت گذاری داریم. این اطمینان وجود دارد که اگر شورای رقابت نبود، قیمت خودرو بسیار گران تر از قیمت های فعلی بود و به عنوان نمونه قیمت پراید به 200 میلیون تومان می رسید.
خودروسازان اگر مدعی هستند قیمت ها واقعی نیست فرمول های جایگزین ارائه بدهند نه اینکه اصل قیمت گذاری خودرو در شورا را زیر سوال ببرند. خودروسازان با زیان ده نشان دادن خودشان می خواهند مابه التفاوت قیمت کارخانه تا بازار را به جیب خودشان بریزند؛ آن ها اگر راست می گویند قیمت تمام شده قابل اتکا برای محصولاتشان را ارائه دهند.
این منت 200 میلیون تومانی نشدن پراید به وسیله دبیر هیات تجدید نظر شورای رقابت، واکنش کارشناسان و فعالان صنعت خودرو را در پی داشت. بعضی کارشناسان معتقد بودند که هزینه تمام شده خودروسازان به سبب دلایل متعدد همانند سوءمدیریت، ساختار غلط، سیاسی کاری ها و… بالاست، اما چون توان یا علاقه اصلاح آن را ندارند، زیان خود را از جیب مردم جبران می نمایند.
بعضی دیگر ادعای شورای رقابت در کنترل بازار که نتیجه مداخله در قیمت گذاری است را تصوری کاملا اشتباه می دانستند و معتقد بودند که شورای رقابت بایستی از تصمیم دولت برای فعالیت محدود به راهنمایی، حمایت و نظارت پیروی کند؛ در غیر این صورت شورایی برای تهدید رقابت خواهد بود.
حدود یک ماه پس از این ماجرا، وزیر صنعت، معدن و تجارت از واگذاری معین قیمت خودرو به ستاد تنظیم بازار اطلاع داد و اظهار داشت که آنالیز قیمت گذاری خودرو ها به ستاد تنظیم بازار سپرده شده و این ستاد درباره این موضوع تصمیم گیری خواهد نمود. در این راستا، سازوکاری که برای قیمت گذاری خودرو اتخاذ شده، این است که قیمت خودرو هایی که از محل افزایش فراوری خودروسازان به بازار عرضه خواهد شد، با احتساب قیمت تمام شده و سود قانونی که به تأیید نهاد ناظر خواهد رسید، محاسبه خواهد شد.
در پی این خبر، این سوال پیش آمد که آیا شورای رقابت بطور رسمی بار دیگر از قیمت گذاری خودرو کنار گذاشته شده است؟ البته که شورای رقابت هیچگاه این کنار گذاشته شدن را نپذیرفت.
حال که قریب شش ماه از این موضوع می گذرد، آنالیز فرایند بازار خودرو طی روز های اخیر نشان می دهد که قیمت پراید این روز ها به 200 میلیون تومان هم رسیده است. براین اساس این سوال مطرح است که آیا ستاد تنظیم بازار در مدیریت و کنترل بازار خودرو ناموفق بوده است یا این افسارگسیختگی بازار خودرو دلیل دیگری دارد. آیا اگر همچنان شورای رقابت نهاد اصلی نظارت بر بازار خودرو بود، اوضاع فرق چندانی با حال حاضر داشت؟
تاکید می گردد که ستاد تنظیم بازار متولی اصلی معین قیمتِ مصوب خودروهاست و نقشی در قیمت گذاری محصولات خودروسازان در بازار آزاد ندارد؛ اما با توجه به عنوان این سازمان که نهادی برای تنظیم بازار شناخته می گردد، انتظار می رود بازار را مدیریت نموده و اجازه ندهد که دلالان و صاحبان خودرو دلخواهانه تصمیم گیر بازار باشند.
این در حالیست که رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران نیز خاطر نشان نموده است که قیمت محصولی نظیر پراید در فضای مجازی تا 200 میلیون افزایش یافته، اما در واقعیت اینطور نیست. تبدیل خودرو به کالایی سرمایه ای و تاثیر شبکه های فضای مجازی بر افزایش قیمت ها دامن می زند.
این روز ها آنقدر بازار خودرو نامعادل شده است که هر دارنده خودرو و دلالی معین نماینده قیمت خودرو شده و قیمت ها در شبکه های مجازی و آگهی های فروش سر به فلک کشیده است.
آخرین قیمت خودرو در بازار روز چهارشنبه و مقایسه آن با هفته گذشته (چهارشنبه 24 فروردین ماه) به توضیح زیر است:
منبع: فرارو