طرح همدلی با هدف تقویت اعتماد بین دانشجویان و دانشگاه راه اندازی شده است
به گزارش وبلاگ مهدی، روابط عمومی دانشگاه تهران گفت: طرح همدلی مرکز مشاوره دانشگاه تهران در قالب یک برنامه ساختار یافته و هدفمند در جهت تحقق رسالت خود و تأمین و ارتقاء سطح بهداشت روانی دانشجویان، ایجاد فضایی همدلانه و تقویت اعتماد بین دانشجو و دانشگاه، شناسایی مسائل دانشجویان و کوشش برای برطرف آنها و همچنین ارایه راهکارهایی کاربردی برای بخش های مختلف دانشگاه، راه اندازی شده است.
به گزارش گروه دانشگاه وبلاگ مهدی، با توجه به راه اندازی طرح همدلی در دوران بحران کرونا در دانشگاه تهران، دکتر سعید حبیبا، معاون دانشجویی دانشگاه، در مصاحبه با روابط عمومی، به تشریح اهمیت اجرای این طرح و همچنین اقدامات صورت گرفته در این زمینه پرداخت و توضیح داد: این طرح با ابتکار و اجرای مرکز مشاوره دانشگاه تهران محقق شده است. باید گفت مراکز آموزشی از اولین نهاد هایی بودند که به سرعت توانستند با ایجاد بستر های لازم، آموزش ها را به فضای مجازی و از راه دور منتقل نمایند و مسیری که بیشتر دانشگاه ها در حال حاضر در پیش گرفته اند، زنده نگه داشتن آموزش و جریان یادگیری به وسیله آموزش از راه دور است.
راه چاره های مجازی در شرایط کنونی بهترین گزینه است
وی گسترش راه چاره های مجازی در شرایط کنونی را بهترین گزینه توصیف کرد و اضافه کرد: اما باید برنامه های هدفمند برای انطباق هر چه بهتر دانشجویان و استادان با این روش را نیز در نظر گرفت و ضروری است سایر بخش های دانشگاه در جهت تغییر شیوه های آموزش و یادگیری در سطح دانشگاه همسو عمل نمایند. برای این مهم، اولین قدم شناسایی چالش های اساسی مرتبط با آموزش و یادگیری در قالب پژوهش های کمی و کیفی است.
دکتر حبیبا اعلام کرد: این چالش ها صرفاً محدود به تغییرات سیستم آموزشی نبوده و تمامی جنبه های زندگی دانشجویان از جمله شرایط تحصیلی، بهداشت و تندرستی، سلامت روان، ارتباطات اجتماعی و خانوادگی، شرایط مالی و معیشتی را در بر می گیرد. از این رو با ایجاد یک رابطه همدلانه تعامل و ارتباط مؤثر دانشگاه با دانشجو، توأم با ایجاد حس اعتماد و مسئولیت پذیری و بر اساس مصوبه هیأت رئیسه طرح همدلی در دانشگاه تهران راه اندازی شده است.
شناسایی و غربالگری دانشجویان در جنبه های مختلف از اهداف این طرح است
معاون دانشجویی دانشگاه تهران در ادامه سخنان خود، همدلی و همراهی دانشگاه با دانشجویان در شرایط سخت و سخت فعلی و برقراری تعاملی مؤثر، پویا و مسئولانه برای کاهش اضطراب و فشار روانی ناشی از پیامد های شیوع بیماری کرونا، شناسایی و غربالگری دانشجویان از جنبه های مختلف همچون روان شناختی، تحصیلی، مالی و ارائه خدمات تخصصی در جهت برطرف مسائل و حل مسائل دانشجویان را از اهداف مهم این طرح برشمرد.
وی توضیح داد: اطلاع از شرایط سلامت جسمانی دانشجویان و خانواده آنها، اطلاع از شرایط روان شناختی و نگرانی های احتمالی دانشجویان، اطلاع از شرایط مالی، معیشتی و خانوادگی دانشجویان، اطلاع از میزان رضایتمندی و تأثیرات شیوه آموزش از راه دور بر شرایط تحصیلی دانشجویان، شناسایی چالش های آموزش های مجازی، آنالیز تأثیر شیوع ویروس کووید 19 بر جنبه های مختلف زندگی دانشجویان و معرفی دوباره راه های متعدد دسترسی به خدمات مرکز مشاوره دانشگاه تهران (حضوری، سامانه مشورپ و مشاوره تلفنی) از جمله اقدامات صورت گرفته در این زمینه است.
دکترحبیبا، همچنین ارائه خدمات حمایتی مالی، مشاوره و… به دانشجویانی که خود و خانواده آن ها درگیر بیماری کرونا بوده و احتیاجمند حمایت هستند، ارائه تسهیلات خرید تجهیزات آموزشی همچون گوشی هوشمند، تبلت، اینترنت به دانشجویان کمتربرخوردار و ساکن در مناطق محروم در راستای تحقق عدالت آموزشی، شناسایی احتیاجها، مسائل و مسائل دانشجویان به دلیل تغییر شیوه آموزشی از حضوری به مجازی و انتقال آن به مسئولان ذیربط در دانشگاه و ارائه راه چاره های عملی در جهت برطرف مسائل دانشجویان در حوزه های مختلفی همچون تحصیلی، مالی و روان شناختی را از دیگر فعالیت های این حوزه توصیف کرد.
این طرح شامل تمامی دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه تهران می گردد
معاون دانشجویی دانشگاه تهران، اعلام کرد: جمع آوری اطلاعات کمی و کیفی مورد احتیاج طرح، با روش مصاحبه تلفنی و با استفاده از یک پرسشنامه 40 سؤالی) نیمه ساختار یافته (که توسط مرکز مشاوره دانشگاه تهران تهیه شده، صورت گرفته است. در فاز اول و دوم اجرای این طرح که از خرداد ماه سال 1399 شروع شد، در مجموع تعداد 33 هزارو 125 تماس با دانشجویان گرفته شده است. تعداد تماس های پیروز منجر به مصاحبه در فاز اول برابر با دو دو هزار و 708 تماس و در فاز دوم برابر با نوزده هزار و 964 تماس بوده و در مجموع تعداد 22 هزار و 672 مصاحبه کامل با دانشجویان صورت گرفته است.
وی اضافه کرد: این طرح، تمامی دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه تهران که شامل دانشجویان مقطع کارشناسی از ورودی 1395 تا 1398، دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد از ورودی 1397 تا 1398، دانشجویان مقطع دکتری تخصصی از ورودی 1395 تا 1398 می شوند را در بر می گیرد. این حجم از مصاحبه توسط 69 متخصص رشته های روان شناسی، مشاوره و مددکاری و طی مدت سه ماه صورت گرفته است. در مجموع اجرای فاز دوم این طرح، بیش از هفت هزار ساعت فعالیت صورت گرفته است.
ابتلای حدود 30 درصد دانشجویان و یا خانواده های آن ها به بیماری کرونا
دکتر حبیبا، در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: آنالیز کارشناسان مرکز مشاوره دانشگاه تهران، نشان داد حدود 30 درصد دانشجویانی که مورد مصاحبه قرار گرفته اند خود و یا اعضای خانواده آن ها مبتلا به کرونا شده اند. از این میان 20 درصد فقط ابتلای خود دانشجو، 56 درصد ابتلای خانواده دانشجو و 24 درصد ابتلای دانشجو و خانواده دانشجو بوده است.
به گفته معاون دانشجویی دانشگاه، از بین افراد مبتلا 87 درصد بهبود پیدا نموده و 8 درصد در حال طی دوره درمان هستند. همچنین متأسفانه پنج نفر از دانشجویان نیز بر اثر بیماری فوت شده اند. حدود 17 درصد دانشجویان و خانواده های آنان که به بیماری کرونا مبتلا شده اند، در بیمارستان بستری شده و 83 درصد در منزل بستری و دوره درمان را طی نموده اند.
رضایت مناسب دانشجویان از سامانه آموزش الکترونیک دانشگاه
وی در ادامه ضمن تبیین آنالیز شرایط تحصیلی دانشجویان در این طرح، اظهار کرد: در مصاحبه های صورت گرفته شرایط تحصیلی دانشجویان و مواردی همچون میزان رضایت دانشجویان از سامانه آموزش الکترونیکی دانشگاه و کیفیت تدریس استادان مورد آنالیز قرار گرفته است. این آنالیز ها نشان داد که در مجموع حدود 37 درصد دانشجویان تا حد زیادی از سامانه آموزش الکترونیک دانشگاه رضایت دارند، حدود 35 درصد رضایت متوسط و بیش از 28 درصد رضایت کمی داشتند.
دکتر حبیبا اعلام کرد: بیش از 48 درصد دانشجویان از کیفیت تدریس استادان تا میزان زیادی رضایت دارند، 36 درصد دانشجویان رضایت متوسط و تنها 15 درصد آن ها رضایت کمی از کیفیت تدریس استادان دارند. همچنین بیش از 54 درصد دانشجویان معتقدند که اتلاف وقت در آموزش از راه دور کمتر است. حدود 82 درصد دانشجویان نیز به تجهیزات و امکانات لازم برای حضور در کلاس های آنلاین تا حد زیادی دسترسی داشته و حدود 57 درصد از نتایج امتحانات تا حد زیادی راضی هستند.
آنالیز شرایط روان شناختی دانشجویان در طرح همدلی
معاون دانشجویی دانشگاه، با اظهار اینکه شرایط روان شناختی دانشجویان در این طرح آنالیز شده است، اضافه کرد: این آنالیز ها نشان داد، بیش از 31 درصد دانشجویان تا حد زیاد، 35 درصد به میزان متوسط و حدود 34 درصد به میزان کم نگران ابتلای خود و اعضای خانواده به کرونا هستند. بیش از 21 درصد دانشجویان در شرایط ناشی از شیوع بیماری کرونا تا حد زیاد و 30 درصد به میزان متوسط و حدود 49 درصد به میزان کم اضطراب دارند.
وی ادامه داد: بیش از 20 درصد دانشجویان به دلیل شرایط کرونا به میزان زیاد، حدود 27 درصد به میزان متوسط و بیش از 53 درصد به میزان کم غمگین هستند و. حدود 32 درصد دانشجویان عنوان نموده اند که در شرایط فعلی تا حد زیاد به خدمات مشاوره و روان شناختی دسترسی دارند. همچنین مصاحبه با دانشجویان نشان داد که بیش از 48 درصد دانشجویان نسبت به از بین رفتن شرایط کرونا امیدواری زیاد داشته، بیش از 32 درصد تا حد متوسط امیدوارند و 19 درصد امیدواری کمی دارند.
دکتر حبیبا، با اشاره به مقایسه شرایط روان شناختی دانشجویان مذکر و مؤنث گفت: در مجموع شرایط روان شناختی دانشجویان مذکر مناسب تر از دانشجویان مونث است. دانشجویان مؤنث اضطراب و نگرانی بیشتری دارند و عنوان نموده اند که دسترسی بیشتری به خدمات مشاوره و روان شناختی دارند. اما امیدواری دانشجویان مونث و مذکر نسبت به برطرف مسائل ناشی از کرونا تفاوت زیادی با هم ندارد.
پیشگیری از بروز و تشدید مسائل در دانشجویان از دستاورد های این طرح است
معاون دانشجویی دانشگاه، با تأکید اینکه طرح همدلی، دستاورد های مثبت بسیاری برای دانشجویان و دانشگاه داشته، توضیح داد: این طرح، علاوه بر تقویت ارتباط مثبت بین دانشجو و دانشگاه توانست با شناسایی و مداخله بهنگام در مسائل دانشجویان در هر سه سطح پیشگیری از بروز و تشدید مسائل زیادی در دانشجویان جلوگیری کند.
وی اظهار کرد: تقویت حس ارزشمندی در دانشجویان و احساس تعلق به دانشگاه به جهت پیگیری در ایام شیوع کرونا، ایجاد حس مثبت و خوشایند درک شدگی، ایجاد بستر مناسب برای ارتباط مؤثر دانشجویان با مرکز مشاوره دانشگاه و شکل گیری تصویر مثبت در دانشجویان از خدمات حمایتی مرکز مشاوره، اطلاع از خدمات آنلاین مرکز مشاوره دانشگاه) سامانه مشورپ (و مشاوره تلفنی و نحوه دسترسی به خدمات، همسو کردن دانشجویان با دانشگاه و افزایش اعتماد آنان به اقدامات مسئولانه و پاسخگویانه دانشگاه، فراهم شدن فرصتی برای بیان تجربیات و مسائل در ایجاد احساس اعتماد و تعامل بهتر دانشجویان با دانشگاه به ویژه مرکز مشاوره از جمله پیامد های مثبت این طرح است.
دکتر حبیبا، همچنین در انتها سخنان خود، تحقق مهم ترین هدف طرح همدلی (ایجاد فضای همدلانه مابین دانشجو و دانشگاه (به دنبال ثبت دلنوشته های دانشجویان و به اشتراک گذاشتن احساسات مثبت نسبت به اجرای این طرح در فضای مجازی مربوط به دانشگاه، درخواست دانشجویان به تکرار طرح های مشابه طرح همدلی به منظور حفظ ارتباط مستمر و پویای دانشگاه با دانشجویان، تعامل مؤثر با دانشجویان تحصیلات تکمیلی و بهره گیری از نظرات تخصصی آنان در جهت برطرف چالش های پیش رو، شناسایی چالش های آموزشی و … دانشجویان به تفکیک مقطع و دانشکده، شناسایی زود هنگام دانشجویان درگیر با ویروس کرونا و ارائه خدمات حمایتی لازم، شناسایی 403 نفر از دانشجویان با مسائل مختلف تحصیلی، مالی، روان شناختی و ارائه خدمات حمایتی لازم را از دیگر دستاورد ها و پیامد های مثبت این طرح دانست.
منبع: خبرگزاری دانشجو